vrijdag 8 februari 2013

Dik tevreden

Ik hoor steeds meer geluiden van vrouwen die klaar zijn met dieeeten. Jaren lang hebben ze zich laten indoctrineren door een onrealistisch beeld van graatmagere modellen, die een slablaadje per week eten. En dat zijn ze zat. Die skinny bitches moeten plaats maken voor een maatje meer.

Ik ben blij voor ze dat ze hun zelfvertrouwen hebben hervonden en dat ze tevreden zijn met hun zelfbeeld. Maar waarom dat zo onrespectvol moet gebeuren? Hoezo skinny bitches? Alsof ik er iets aan kan doen dat ik een maatje nul heb (een term die iedereen met een maatje 34/36 anorexia probeert aan te praten).
Als jij er voor kiest dik te zijn, prima. Moet je helemaal zelf weten. Gezond lijkt me anders, maar ook dat is aan jou.

Maar hou alsjeblieft op met dat zelfmedelijden. Ik ben niet degene die heeft verzonnen dat graatmager jaren lang het credo is geweest. Met als enige gevolg dat er meer overgewicht is dan ooit te voren overigens. Want we zijn met zijn allen flink te dik, dat weten deze dames met een maatje meer ook heus wel. Dat hoef ik ze niet te vertellen. En dat doe ik dan dus ook niet.

Maar als ik nog een keer voor skinny bitch word uitgemaakt, direct of indirect kan die persoon een kookboek over gezonde voeding cadeau krijgen. Modder vet en anorexia dun zijn twee uiterste die allebei niet gezond zijn. Gelukkig vallen de meeste van ons daar tussen. We hoeven niet allemaal in een maatje 36 te passen, maar het mag wel! Niet ieder mager meisje is een bitch, en niet ieder dikketje is altijd gezellig en vrolijk. Laten we elkaar gewoon in onze waarde laten, dan zijn we allemaal dik tevreden!

2 opmerkingen:

  1. Begrijpelijk. Ik kan er ook niets aan doen dat ik zo slank ben - ook al zou ik willen - en durf dan eens een koekje afslaan...

    BeantwoordenVerwijderen