donderdag 23 februari 2012

Feit WOT # 8

Ik hou niet van feiten, ze zijn zo statisch, zo niet meer te veranderen, zo wiskundig. Ze laten zo weinig aan de verbeelding over. En echt, ik snap wel dat het fijn is om feiten te hebben, omdat ze het fundament zijn waar we op voort bouwen. A kwadraat + B kwadraat = C kwadraat. Dat is een feit, een veiligheid ook wel. Niemand zal het hier met me over oneens zijn. Niet dat iedereen weet wat je ermee moet, niet dat ik weet wat je er mee moet (iets met een evenwijdige driehoek meen ik me te herinneren) maar dat doet er niet toe, we hebben met zijn allen aangenomen dat het waar is. Zoals we hebben aangenomen dat niets sneller dan het licht kan gaan en de wereld rond is. Daar valt geen discussie over te voeren. Je kunt het hooguit mededelen.

 "De wereld is rond".
"Ja dat weet ik, en hij draait ook".
 "Klopt".
 Einde discussie.

Leuker is het als het over dingen kan gaan die niet universeel waar zijn.

"Dingen met stippen zijn leuker".
"Weet je dat wel zeker Laura? Ik heb een hekel aan dingen met stippen, ruitjes, die zijn pas hip"
"He getsie, ruitjes? dat meen je niet".
"Ja, vooral de Schotse ruit vind ik erg leuk".
"Oh ja, Schotse ruiten zijn ook wel leuk, maar niet zo leuk als dingen met stippen".

Het geeft meer spanning, meer mogelijkheden tot het verbreden van je horizon. Geef mij maar meningen en laat de feiten aan de wetenschappers die weten veel beter wat ze ermee aan moeten dan ik!

7 opmerkingen:

  1. Forrest Gump zei: 'some people say the earth is a globe. But if you don't want to, you don't have to believe that'. En de stelling van Pythagoras is net zolang waar, totdat iemand anders bewijst dat de stelling niet klopt. Dat is net zo saai of net zo spannend als de discussie of ruiten of stippen mooi(er) zijn. Hangt er alleen vanaf aan wie je het vraagt...
    Maar verder heb je weer mooi geschreven...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Complimenteus als altijd, dank je wel Ruud.
    En natuurlijk zijn ook wetenschappelijke waarheden betrekkelijk. Maar over het algemeen zijn ze minder aan de grillen van mode onderhevig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo verspreid ik nog steeds het feit dat soup good food is!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. niets zo veranderlijk als de mens
    feit is dat ik niet veel voor zoete koek slik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat lijkt me een goed ding @ Linda

      @floriene, misschien jat ik die wel van je voor mijn lijstje van favoriete one liners

      Verwijderen
  5. Wat een ramp om een berichtje achter te laten, als dat bij mijn blog ook zo lastig is ga ik op zoek naar een andere host. Feit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog een poging. Hoe meer blogs ik lees over feitrn, hoe lastiger ik het begrip vind worden. Jouw interpretatie 'op een feit bouwen we voort' geeft het belang van feiten aan. Maar ook als het feit niet klopt, dat het voortbouwsel in elkaar stort. Dus is er iets onder hetfeit nodig waarop dat is gebouwd. Masr wat?

    BeantwoordenVerwijderen