woensdag 24 april 2013

30 songs 6

Een liedje dat je aan een plek doet denken.

Wat pak je in als je voor drie maanden van huis gaat? Wat kleding, niet te veel want het grootste gedeelte van de tijd zou ik bedrijfskleding dragen. Handdoeken en badkleding, een paar nette schoenen en een paar sandalen, het liefst donkerblauw, want dat was de kleur van de bedrijfskleding. Wat pennen, een dagboekje, een fototoestel en muziek natuurlijk, ja muziek was essentieel. Maar wat neem je dan mee? Zeker als er een kans bestaat dat je je slaapplek moet delen met je collega's en hen dus jouw keuze moet opdringen. In ieder geval die ene cd van Frederique Spigt waar het nummer Rotterdam op staat, want dat kun je dan luisteren als je terug naar huis verlangt. En iets van Suzanne Vega, dat is zo jaren 80, dat kan eigenlijk niet mis gaan, haar hits kun je niet niet leuk vinden. Diamanda Galias gewoon omdat ze zo geniaal is dat je je niet kunt voorstellen dat je het drie hele maanden niet wilt luisteren. An Pierle, om diezelfde reden. En vooruit, ook nog die ene cd van Bloem de Lingy.

Op de plaats van bestemming aangekomen bleek ik mijn eigen appartementje te hebben, en al snel genoeg dus ook mijn eigen radiootje. Gekocht bij de plaatselijke Lidl. Overal in Europa kun je goedkoop radiootjes scoren bij de Lidl, zomaar even een tip voor de reizigers onder ons. En wat heb ik daar dankbaar gebruik van gemaakt, ik blerde in mijn vrije uurtjes keihard mee over hoe cool Rotterdam wel niet was, kreeg kippenvel van Diamanda, maar bovenal zong ik heel vaak lekker hard mee met Bloem en haar bizarre teksten.

He's eating all my vegetables and i can't find my gun, no i can't find my gun!!!

Klonk het met enige regelmaat door mijn appartementje heen. Vond ik een heel geschikte tekst als jonge vegetariƫr in een land waar vlees eten gelijk stond aan eten.

Helaas heb ik op youtube niet het hele liedje kunnen vinden, maar om u een indruk te geven van hoe het klonk zal ik de halve versie die ik wel kon vinden plaatsen. Ondertussen doe ik mijn ogen dicht, zie ik mijn appartementje aan het strand weer voor me en ben ik even, heel even, ver weg in Europa!!!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten