dinsdag 15 november 2011

Boeddha in vijf weken


De nieuwe editie van het tijdschrift Yoga kun je kopen met het boekje Boeddha in 5 weken erbij voor een paar euro extra. Ook al was het No impact week en had ik met mezelf afgesproken dat ik alleen dingen die ik echt nodig had mocht kopen, kon ik het niet laten liggen. Ineens voelde het heel urgent dat ik een Boeddha zou worden in vijf weken.  Niet dat ik ervan overtuigd ben dat er zoiets bestaat als een spoedcursusje Boeddha worden. En het is niet bepaald zo dat ik heftig op zoek ben naar zingeving in mijn leven. Zingeving haal ik genoeg uit het heksen, maar het kan nooit kwaad om jezelf te ontwikkelen en waar je je kennis vandaan haalt is voor mij altijd minder belangrijk geweest dan dat je ergens kennis opdoet. Ik vind het niet zo erg om een eclectische levensvisie te hebben. Eigenlijk is dat de enige visie die bij mij past omdat die niet star is. Bovendien zijn er zat heksen die zich laten beïnvloeden door Sjamanisme of andere magische stromingen, dus waarom dan niet door het Boeddhisme?
Daarnaast was er een periode, ik was erg jong nog toen en had van hekserij als serieuze levensovertuiging nog nooit gehoord, dat ik boeken over Boeddhisme verslond. Ik kon het alleen niet in mijn leven inpassen zoals ik hekserij in mijn leven kan inpassen. Misschien omdat mijn roots er niet liggen, omdat het allemaal net even iets te oosters is, omdat de verhalen niet geschreven zijn voor mijn cultuur, zoals de verhalen van bijvoorbeeld Asatru dat wel zijn, simpelweg omdat ze mijn cultureel erfgoed zijn. Omdat het hier vandaan komt. Het Boeddhisme verdween naar de achtergrond op het moment dat ik besloot de hekserij in mijn leven toe te laten. Een keuze die mij veel verrijking heeft gebracht en nog steeds brengt.
En toch sta ik nu zoveel jaar later weer wel met een boekje over Boeddhisme in mijn handen en heb ik de overtuiging dat ik hier de komende vijf weken mee aan de slag ga. Ik ben sceptisch, en het eerste deel van het boek, het deel waarin de auteur vertelt hoe hij op dit pad is gekomen en hoe hij denkt dat het ook toepasbaar is voor een westerse samenleving irriteert mij met enige regelmaat mateloos. Maar ik las door en kwam dingen tegen die voor mij vroeger even vertrouwd klonken als de wet van drie en de wiccan rede dat nu doen. Ik lees over het  Het achtvoudige paden de vier edele waarheden. Het klinkt me allemaal een beetje als intellectueel geneuzel in de oren. De teksten zijn erg moeilijk om te begrijpen, maar misschien gaat het ook niet om begrijpen, misschien gaat het gewoon om doen. Ongeduldig lees ik verder. Als ik bij hoofdstuk 14 ben aangekomen gaat het eindelijk niet meer over kennis, niet meer over de auteur maar mag ik aan de slag gaan, mag ik gaan ervaren.
De eerste oefening is “controle over de geest krijgen” want denken is de oorzaak van emotie en emotie de oorzaak van lijden. Om niet meer te lijden moet je negatieve gedachten dus omvormen naar positieve gedachten. En dat kunnen we doen door onze ademhaling te kalmeren en daarmee ook onze lichamen want die zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als we ons dan nog even beseffen dat gedachten worden geproduceerd door ons onbewuste zijn we klaar voor de eerste week. Allemaal leuk en aardig, maar hoe doen we dat dan? Het antwoord lijkt simpel, gewoon een paar keer per dag een moment nemen om 8 keer diep adem te halen en bewust bezig te zijn met deze ademhaling. Hoe vaker je dit herhaalt hoe sneller je de staat van verlichting waar we kennelijk naar streven bereikt.
Dat klinkt niet al te moeilijk! Ik ga dus een weekje oefenen in iets dat ik al heel goed kan, ademhalen! 

11 opmerkingen:

  1. Soms zijn die oplossingen toch wel heel makkelijk hè... Dat we daar al die tijd over keken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ademhaling invloed heeft op hoe je je voelt en dat mensen van roken niet rustig worden maar van de ademhalingsoefening die ze dan eigenlijk doen wist ik al. Maar ik heb het nog nooit langer dan een dag op mijn eigen leven toegepast.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh ik adem al elke dag, en soms probeer ik het ook nog weleens goed te doen. Al zijn de meningen over goed ademhalen wel verdeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is voor jou goed ademhalen dan? En hoe probeer je dat te doen? Lukt dat dan ook?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou ik vind de yoga-ademhaling goed, daar ben ik meer aangewend dan aan de sportademhaling.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De Yoga ademhaling is door de neus in en door de neus uit, bij uitademing de buik uitzetten bij inademing de buik intrekken?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het was het tegenovergestelde als bij zangles weet ik nog van mijn Yoga lessen. En bij zangles moest ik mijn buik uitzetten bij de uitademing zodat hij bij de inademing sneller weer vol met lucht kon stromen waardoor je dus ook beter kunt zingen door de ademssteun die deze ademhaling je geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik dacht altijd dat het normaal was dat mijn buik uitzet bij het inademen en intrekt bij het uitademen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zet hem uit bij inademen, dan gaat er meer in! Lijkt me handig!

    BeantwoordenVerwijderen