woensdag 9 november 2011

No Impact tot nu toe

We zijn alweer halverwege de No Impact week. De mailtjes met opdrachten blijven binnen komen, maar ik heb niet het idee dat dit project voor mij heel veel zoden aan de dijk zet. Zo was er een opdracht waarin we de auto moeten laten staan en een dagje moeten reizen met benenwagen, fiets of ov. Tja een makkie voor mij, ik heb niet eens een auto.

Vandaag word aangeraden om een dagje vegetarisch te eten. Ook geen onmogelijke opgave, ik eet nooit vlees, wel af en toe vis, maar die wil ik best een weekje laten staan. Biologisch eten word ook steeds makkelijker gemaakt nu je zelfs bij de Albert Heijn een redelijk scala aan biologische producten kunt kopen. Oke streek- en seizoensgebonden producten vinden vind ik nog een beetje lastig. Gewoon omdat ik daar niet genoeg kennis over heb. Maar hier wil ik me best in verdiepen.

Wat dan nog overblijft is zo min mogelijk afval produceren. Dat is wel iets dat ik serieus lastig vind. Ik had overwogen om zelf brood te gaan bakken zodat ik geen brood meer zou hoeven kopen dat voorverpakt is, maar dan zou ik wel voorverpakte eieren, melk en meel moeten kopen, lijkt me niet echt een winst dus.
En om nu zelf onder een koe te gaan hangen om wat melk in een emmertje te verzamelen gaat me wat ver.

Wel zou ik wat vaker naar de markt kunnen gaan om daar onverpakte producten te kunnen kopen. Of gewoon eens de lokale groenten- of kaasboer met een bezoekje kunnen vereren. Maar of ik daar dan met mijn zelf meegebrachte houdbaarheidsbakje durf aan te komen om te vragen of ze mijn producten daar in willen stoppen? Ik weet het niet. Zou het niet een veel beter idee zijn om de supermarkten een signaal af te geven dat we niet willen dat onze komkommers, paprika's of tomaten in plastic zitten? Ik herinner me een tijd dat het heel normaal was dat dit soort producten niet voorverpakt waren.

Hoe dan ook, we hebben nog een halve week te gaan. Ben benieuwd of er nog uitdagende opdrachten bij gaan komen, of dat leven met minder impact eigenlijk gewoon een peulenschil blijkt te zijn!

3 opmerkingen:

  1. Melk en eieren in brood?
    Klinkt meer als cake, ook heel lekker natuurlijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat geeft alweer aan hoeveel verstand ik van bakken heb :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Melk wordt in sommige broden wel gebruikt!

    BeantwoordenVerwijderen