maandag 2 januari 2012

Nieuwe schoenen

Voor een hip oud en nieuw feestje was ik op zoek naar nieuwe schoenen. Killer heels in een leuk fel kleurtje bij voorkeur. Nu zijn die dingen altijd te vinden. Behalve als je ze nodig hebt. Wat heb ik het afgelopen jaar vaak proestend met een paar in mijn handen gestaan dingen uitroepend als "Jemig wie koopt dit?" of "Dit kan toch niet serieus bedoeld zijn?". Kennelijk word ik daar nu voor gestraft. Het is degelijk bruin en zwart wat de pot schaft. Af en toe is er iets in rood of groen te vinden, maar ik wil roze, of paars, misschien geel, maar zeker geen bruin of zwart.

Uiteindelijk zie ik in de laatste winkel waar ik binnen loop een paar roze schoenen staan. Niet helemaal zoals ik bedoelde, maar ik ben inmiddels zo moe dat ik alles dat enigszins roze is oké vind, dus ik pas ze aan. Als ik mezelf in de spiegel bekijk knalt het roze me tegemoet. "Zitten ze goed?", vraagt het meisje van de winkel. "ja prima, niets mis mee", antwoord ik. "Waar twijfel je dan aan?", vraagt het winkelmeisje. "Ze zijn nogal lelijk", verzucht ik. Het winkelmeisje snapt er niets van. Ik probeer uit te leggen dat ik ze voor een feestje met een fout thema nodig heb. "Waar ga je het mee combineren?", vraagt het meisje. "Een trainingsbroek of zo", antwoord ik braaf. "Oh ja, daar kun je ze wel fout mee maken", zegt het meisje. Ik wil antwoorden dat ik ze zo ook wel fout genoeg vind, en dat ik het niet echt nodig vind ze nog fouter te maken, maar zie van uit mijn ooghoek iemand bij het rekje met de roze schoenen staan, kennelijk vind zij ze wel echt mooi, dus knik ik braaf.

Bij de kassa proberen ze me een suede spray aan te smeren. Ik bedank vriendelijk, maar de verkoopster neemt hier geen genoegen mee. Als ik thuis geen spray heb staan moet ik beloven dat ik terug kom om een spray te halen want dan blijven me schoenen veel langer mooi. Nu lukt het me niet langer mezelf in te houden. "Luister schat, ik snap dat je je targets wilt halen, maar je denkt toch niet serieus dat ik deze schoenen lang mooi wil houden?", en ik been de winkel uit, de verkoopster verbouwereerd achterlatend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten