woensdag 13 maart 2013

No impact dag 4 Voedsel

Ik verontschuldig mezelf maar even bij voorbaat. Vandaag ben ik vooral in theorie met het thema bezig geweest. Dat komt voornamelijk doordat ik de hele dag geen controle had over wat ik at. Dat klinkt misschien raar, want natuurlijk heb je altijd de controle over wat je eet. Maar ik had al ver van te voren voor al mijn eetmomenten plannen gemaakt. 

Het ontbijt heb ik zoals ik meestal doe over geslagen. 

Met de lunch had ik een High Tea met mijn collega's van de peuterspeelzaal. Een afscheid, want we gaan op 1 April onze deuren sluiten. Ik heb wel iets terug naar de keuken gestuurd omdat het niet vegetarisch was. 

Met het avondeten had ik met een vriendinnetje afgesproken. De high tea was in haar woonplaats, en ik had haar nieuwe huisje nog steeds niet gezien, na een jaar. Een ideale gelegenheid omdat maar eens te gaan doen dus. En echt ik zou willen zeggen dat we heel verantwoord aten, maar moet toch toegeven dat het magnetron pannenkoeken waren. 

Maar geen zorgen, met de nieuwe kennis die ik heb opgedaan vandaag ga ik het de rest van het jaar meer dan goed maken. 
  • Pak het lijstje van gisteren erbij met wat je gisteren at en kijk eens wat de milieuimpact van dat eten was. Misschien kan je wel 5 dingen van je lijstje vervangen door een lokaal alternatief?

    Mijn ideeën over lokaal eten leken niet helemaal overeen te komen met de werkelijkheid. Naar mijn idee betekend lokaal dat je producten op zijn minst uit Nederland moeten komen, en dan nog het allerliefste van de boerderij om de hoek. Een romantisch idee dat niet helemaal strookt met de werkelijkheid. Soms is het beter als je producten niet uit Nederland komen maar bij de buren vandaan. (zal wel met kassen en dergelijke te maken hebben, dat moet ik nog precies uitzoeken). Hoe dan ook, Milieu centraal heeft een geweldige app die per maand aangeeft wat safe is om te eten en wat niet. Meteen geinstaleerd, voortaan gaat dit leidend zijn in mijn keuze wat te eten.
  • Eet eens een dagje veganistisch of vegetarisch, of eet wat minder vlees.

    Ik eet geen vlees, en af en toe vis, eigenlijk was ik van plan in deze week helemaal geen vis te eten. Maar bij de high tea zaten zalm toastjes. Ik was een van de weinige die dat luste. En ik vond het idee dat het weggegooid zou worden dan dat dit dier dan voor niets geleden zou hebben erger dan het idee het op te eten. Ook dit maak ik goed door volgende week helemaal geen vis te eten en een veganistisch dagje in te plannen.
  • Kijk of je lokaal eten kan kopen op de markt of in de winkel, en probeer eens een nieuw recept!

    Morgen is er markt bij mijn werk om de hoek. Ik zal dan zeker daar mijn groenten gaan halen.
  • Wat vindt jij het meest uitdagende aan duurzaam eten? Deel het met anderen of via social media.

    Mijn grootste uitdating is dat de wil er wel is, maar kennis en tijd soms ontbreekt. Biologische marktjes zijn leuk, maar ik werk vaak op de tijen dat die zijn. Op Facebook leuke gesprekken gehad over hoe je dit kunt oplossen. Wil je mee lezen? Add me gerust. Laura Caja Artemis is de naam waaronder ik te vinden ben.
  • Schrijf 5 dingen op waar je dankbaar voor bent vandaag en geniet ervan! #dankbaar

    Ik ben dankbaar dat er eindelijk een datum geprikt is waarop ik met de meiden van mijn oude team uit eten ga. Heb ze ontzettend gemist en heb er heel erg veel zin in om met ze bij te kletsen.

    Ik ben dankbaar dat ik weer eens door de stad waar ik opgegroeid ben liep, herinneringen ophalend en me beseffend dat ik het niet mis, want het is een andere stad geworden, een stad die ik niet meer ken.

    Ik ben dankbaar voor het bijklets momentje met een oud vriendinnetje.

    Ik ben dankbaar voor het geluksgevoel dat ik had omdat ik alleen naar de bioscoop was geweest. Vind het steeds leuker worden om alleen naar de bioscoop te gaan, het geeft zo'n vrij gevoel.

    Ik ben dankbaar voor de leuke nieuwe mensen op mijn Twitter timeline, ze maken me aan het lachen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten