maandag 25 maart 2013

50 books vraag 9

Hoe kom jij aan je boeken?

De meeste van mijn boeken koop ik. Een groot deel daarvan komt bij de boekenbeurs vandaan, het is nogal lastig om daar met lege handen vandaan te komen. Zoveel boeken voor kleine prijsjes. Met tassen vol kom ik naar buiten. Daarnaast kijk ik regelmatig tussen de aanbiedingen. En zijn er natuurlijk boeken waarvan ik recensies gelezen heb die me zo aanspraken dat ik ze gewoon moet lezen. Een enkele keer loop ik een boekhandel in en kijk ik net zo lang tot ik iets gevonden heb dat me aanspreekt. 

Ik krijg ook veel boeken. Voor mijn verjaardag bijvoorbeeld. De Gesprekspartner en ik hebben de gewoonte elkaar altijd boeken cadeau te doen. En Visje en Neelis kunnen er ook wat van. Vlak voordat Lief mijn lief niet meer was kreeg ik een stapel boeken die ik naar zijn idee moest lezen, allemaal dode mannen die tot de literatuur gerekend mogen worden waarvan ik naar zijn idee te weinig las. En de halve boekenkast van de vader van een vriend van mij staat hier. 

Heel af en toe leen ik een boek van een vriend of een vriendin, maar boeken lenen bij de bibliotheek doe ik eigenlijk nooit. Durf ik ook niet zo goed. Toen ik nog studeerde heb ik zo'n torenhoge boete opgelopen, die ik op dat moment niet kon betalen, dat mijn oplossing was heel hard weg te rennen en nooit meer in de buurt van een bibliotheek te komen. De jaren daarna bleven mager, ik kon niet even 100 euro aan boete geld missen. Dus ik bleef de bibliotheek mijden. Misschien dat ik het nu, ruim 10 jaar later nog eens moet proberen. De boete alsnog betalen gaat mij iets makkelijker af inmiddels, al verdien ik nog steeds geen vetpot. Ik weet alleen niet of ik inmiddels georganiseerd genoeg ben om herhaling te voorkomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten