dinsdag 31 januari 2012

Wees je eigen referentiekader

"Wees je eigen referentiekader", gewoon een zinnetje dat in met opkwam toen we aan het blogpraten waren over de stem van je blog. Een zinnetje dat in mijn oren nogal hol klinkt. Want wie zijn referentiekader moet je anders zijn? En als jij iemand anders jouw referentiekader laat zijn, hoe weet je dan of die persoon dat wel wil? Het is nogal een verantwoordelijkheid. Daarvoor had ik geroepen dat je je innerlijke criticus eens uit moest zetten, oke, ik geef toe, erg geïnspireerd op Kerri Smith, maar dan nog! Het is een advies waar je iets aan hebt als blogger, innerlijke criticus uit, creativiteit aan en gaan met die banaan.

Mijn mede blogpraters dachten daar heel anders over. ze schreven dingen als:

 elja 1 op 1 Mijn tweet-van-de-dag-prijs :-) RT @CajaArtemis: wees je eigen referentiekader #blogpraat

of

sharpbentwit Dat is een mooie! RT @CajaArtemis: wees je eigen referentiekader #blogpraat

Er werd zelfs over geblogt. Mij verwarde al die ophef nogal. Eigenlijk was het meer baldadigheid geweest die mij gedreven had dan intellect. Maar nu mensen er zoveel waarheid in lijken te zien moet ik ineens bij mezelf te rade gaan of er misschien niet toch een kern van waarheid in zit. Ik riep de hulp van Visje in (daar wij graag elkaars referentiekader of spiegel zijn). Visje opperde dat het misschien te maken heeft met het verschil tussen zakelijk, dagboek of creatiefbloggen. Voor een creatieve blogger is het vanzelfsprekend dat je je eigen referentiekader bent, waardoor het voor mij als een dooddoener klinkt, terwijl het voor andere mensen heel waardevol kan zijn. Daarnaast vond ze het wel een "echte" Miss Artemis uitspraak. Kennelijk heb ik dus wel een stem die al zodanig te herkennen is. Een stem die naar buiten komt als ik me baldadig voel en gewoon zomaar iets roep. Een stem die alleen te horen is als ik mijn innerlijke criticus de mond snoer.

2 opmerkingen:

  1. bloggen doe je in eerste instantie voor jezelf. er moet iets uit, op (digitaal) papier. Dus ben je per definitie je eigen referentiekader. Tenzij je een commercieel blog hebt, dan moet je wat meer rekening houden met doelen/doelstellingen/etc. maar ook dan: eigen referentiekader!

    als je eigen kompas niet goed is, dan is de kans dat het wat is teveel toeval

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou wees je eigen kompas dan niet een beter advies zijn.

      Of zoals Stella Bergsma van Einsteinbarbie altijd zegt:
      "Ik weet dat je graag aanwijzingen geeft, maar ik wijs aan wat geeft"

      Verwijderen