maandag 3 december 2012

Onafhankelijk?

Ik heb een vrij onbetekenend blog, met maximaal 100 lezers per dag. Het kan dus niemand iets schelen wat ik hier doe. Al wil ik iedere dag reclame maken voor Jane Norman jurkjes, skunkfunk tassen of Desigual jassen. Het zal niemand iets boeien, omdat het als enthousiastme  wordt gezien.

Als ik meer dan 100 lezers per dag zou hebben en bovendien ook nog betaald zou worden door de merken die ik leuk vind is het ineens wel een probleem als ik hier nog steeds vanuit mijn enthousiastme over schrijf. En dat vind ik eigenlijk wel een beetje raar.

Waarom doen we met zijn allen zo moeilijk als iemand geld verdient met hetgeen dat hij of zij graag doet? Bovendien waar ligt de grens? Mag men wel een review voor een product schrijven in ruil voor het uitproberen van dat product? Of vinden de heren en dames critici dat ook al not done?

Bovendien is er altijd een risico dat een blog niet helemaal onafhankelijk is. Als ik nu beweer dat Bloomfield de meest geweldige band ever is, en dat iedereen de EP inwording moet kopen, komt dat natuurlijk over als een doorgeslagen fan die gewoon het bandje waar ze fan van is wil promoten. Niets mis mee, ik krijg er niet voor betaald tenslotte. Maar hoe onafhankelijk ben ik als ik dit beweer? Ben ik niet beïnvloed door het feit dat het meisje uit de band een vriendinnetje van mij is?

Geloofwaardiger wordt het al beweer dat Einsteinbarbie helemaal geweldig is en dat iedereen aanstaande zaterdag naar de Melkweg moet komen om ze door de finale van de grote prijs van Nederland heen te slepen. Ik ken deze mensen niet persoonlijk. Hoewel ik heel blij ben dat ze mijn Facebook vriendjes zijn, en het natuurlijk ook leuk vind dat ze mij als fan herkennen in de zaal hebben ze nog nooit op mijn bank gezeten voor een kopje thee. Deze mededeling is dus al een stuk onafhankelijker. En ik ben al een stuk meer de doorgedraaide fan.

Wat ik maar wil zeggen is, niet alleen of je betaald word voor een stukje of een product bepaalt hoe onafhankelijk je bent. Als ik reclame wil maken voor vrienden kan ik dat net zo goed heel stiekem in een stukje verwerken zodat het lijkt alsof het heel onafhankelijk is. Maar goed, ik gaf het al aan, dit is maar een onbetekenend blog, ik heb maximaal 100 lezers, dus wat kan het iemand schelen wat ik hier doe?

3 opmerkingen:

  1. Tja afhankeljk, onafhankelijk
    Voor mij persoonlijk moet ik er niet aan denken!
    Maar voor mijn werkblog sluit ik het in de toekomst niet uit. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De manier waarop ik blog is niet geschikt voor add's. Maar bij bijvoorbeeld misslipgloss kan ik me goed voorstellen dat ze wel producten laat sponseren, of zich laat betalen om over producten te schrijven. Tevens kan ik me voorstellen dat die product leveranciers haar willen betalen. Voor mezelf moet ik er dus niet aan denken. Maar waarom zou je het niet doen als je heel specifiek over 1 onderwerp blog?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De manier waarop ik blog is niet geschikt voor add's. Maar bij bijvoorbeeld misslipgloss kan ik me goed voorstellen dat ze wel producten laat sponseren, of zich laat betalen om over producten te schrijven. Tevens kan ik me voorstellen dat die product leveranciers haar willen betalen. Voor mezelf moet ik er dus niet aan denken. Maar waarom zou je het niet doen als je heel specifiek over 1 onderwerp blog?

    BeantwoordenVerwijderen