woensdag 17 juli 2013

Lekker groen

Zoals jullie vast niet ontgaan is ben ik nogal fanatiek bezig met mijn moesbalkon.
Regelmatig zoek ik daarvoor het internet af en soms kom ik dan hele leuke dingen en projecten tegen. Hier een kleine selectie van mijn bevindingen.

Aardappelkweekzakken



Uber handige aardappelkweekzakken. Je kunt de aardappels die je nodig hebt eruit grabbelen en wat je niet gebruikt blijft lekker door groeien!
Hier te bestellen voor een elf euro per twee. Ik ga ze op mijn verlanglijstje zetten :) 

Plantenbak en zelf-schoonmakende vissenkom



Oke, deze vond ik niet zelf. Maar hij is wel erg geniaal. Een vissenkom die zichzelf schoonmaakt en plantjes die de "mest" van die vissen gebruiken om van te groeien. Zo overleven vissen het misschien zelfs bij mij :) 

Hier  te bestellen, ik geloof alleen dat dat vanuit Nederland niet lukt. Nog even wachten dus tot hij hier ook op de markt komt. 

Makkelijke Moestuin 



Ik vind dit zo'n lief en eerlijk project. Jelle is de website in 2008 begonnen toen hij zelf nog maar 14 jaar oud was. Ik zie net in de shop die op de site staat dat hij ook een boek heeft geschreven over dit onderwerp. Ik zou zeggen bekijk die site. 

Zaden voor voedsel 

Nog zo'n hart verwarmend initiatief. En het kost je niet meer dan een postzegel. Bewaar de zaden van je groenten en (tropisch) fruit, die je normaal weg zou gooien, maak ze schoon en stuur ze op naar onderstaande adres: 

Prof. Dr. Willem VAN COTTHEM
Beeweg 36
BE-9080 ZAFFELARE
Belgium
Tel. +32 9 356 86 16
e-mail : willem.vancotthem@gmail.com

En zij zorgen ervoor dat je zaden terecht komen bij verschillende projecten waarin mensen op deze manier hun eigen voedsel kunnen kweken. Klik hier voor meer informatie. 

Mocht jij nog producten weten waar ik ook over moet schrijven, of een leuk initiatief dat een beetje aandacht verdiend, laat het me gerust weten. En wie weet kom je het terug in een volgend blogje. :) 





1 opmerking:

  1. Ik heb die aardappelzakken dit jaar voor het eerst in gebruik. Mijn aardappelen zijn wellicht nog niet oogstrijp, dus ik heb het systeem nog niet kunnen uittesten. Ik heb er ook een paar in gewoon zakken van de potgrond gezet en dat gaat ook. Wel gaatjes in maken om het overtollig water te laten weglopen natuurlijk...

    En dat boek van jelle heb ik gekocht. Het is ene erg handig boek met veel goeie informatie en ik zou graag zo'n plantenbakken maken. Alleen : ik heb geen auto en in mijn omgeving zijn r niet zoveel mensen met een auto... En ik heb een wel erg klein tuintje...
    En zijn speciale grondmix is moeilijk te maken omdat die ingrediƫnten net zo makkelijk te vinden zijn. ik vond ze in ieder geval niet ...
    Maar wie weet volgend jaar ?

    BeantwoordenVerwijderen