dinsdag 11 juni 2013

Zero plastic week day 2 hoe overleef ik zonder...

Hoe overleef ik een dagje cursus zonder plastic?

Dat was de vraag die gisteren avond boven mijn hoofd hing. Want de vorige les was me opgevallen dat iedereen de hele dag uit wegwerpbekertjes dronk. En dat we, nog niet gewend aan de recessie, geen lunch bij ons gehad hadden, dus snel nog even naar de supermarkt gelopen waren om een lunch bij elkaar te sprokkelen. Lees erg veel plastic afval. Laat dat nu net niet de bedoeling zijn, deze week. 

Even twijfelde ik aan mijn hele onderneming. Wilde ik mezelf echt in een bijzondere positie brengen door een eigen bekertje mee te nemen? En zou ik het wel aan kunnen om daardoor buiten de boot te vallen? Want stel je voor dat iedereen het heel stom zou vinden. Misschien moest ik die hele week maar gewoon laten voor wat het was. Maar ergens diep in mij klonk de kleine activiste die daar woont. Nee, ik moest nu niet terugkrabbelen omdat ik toevallig een cursus had. Gewoon doorzetten. 

Dus maakte ik een survival kit. Ik nam mijn eigen beker mee en smeerde netjes een paar boterhammen die ik in een trommeltje stopte. Toen ik, voor de eerste keer met mijn knal roze bekertje een kopje thee ging halen voelde ik mezelf wel enigszins ongemakkelijk. "Ik doe mee met de Zero Plastic Week" verontschuldigde ik mezelf. Meteen werd er instemmend geknikt. Alsof het heel normaal was en iedereen eens in de zoveel tijd een Zero Plastic Week inlast. Maar voor de rest werd er heel relaxt op gereageerd. Natuurlijk werden er grapjes gemaakt toen we in de cursus een activiteit moesten plannen, waarbij het wel makkelijk leek plastic bekertjes en een fles siroop mee te nemen voor het tussendoortje. Nee! Ho! Stop! dat kan niet, want Miss Artemis gaat mee, en die is tegen plastic, kijk maar naar haar beker. 

Maar aan het eind van de dag besloot mijn lieve collega die de cursus ook volgt volgende keer ook een eigen beker mee te brengen. Want, veel beter dan al dat wegwerp! En nu kan ik er ook niet meer onderuit, ik zal de hele cursus (die nog een jaar duurt) mijn eigen beker mee blijven nemen. Beloofd! 


En zeg nu zelf, ziet er ook nog eens veel vrolijker uit! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten