zondag 14 april 2013

50 books vraag 10

Wat betekent de Boekenweek voor jou?
Het begon allemaal met de kinderboekenweek. Ik was 12, en van alle scholen bij ons in het dorp mochten kinderen auditie doen voor een musical ter ere van de kinderboekenweek. Ik was gek op toneelspelen dus natuurlijk deed ik auditie. En bijna even natuurlijk kwam ik door die auditie heen.  
Dat jaar was het thema, NACHT. En wij werkte een jaar aan de Nachtbus, een bewerking op de overbekende Griezelbus boeken van Paul van Loon. Ik kende die boeken niet, maar ben ze vanaf dat moment natuurlijk gaan lezen. Ik weet nog dat ik ze leuk gevonden vond, maar mezelf eigenlijk een beetje te oud. Want, gewoon niet eng genoeg. Ik wilde echt griezelen. Dracula, Frankenstein, noem maar op.  En dit was, nu ja, griezelen voor kinderen. 
Wij werden als vips behandeld en mochten bij alle kinderboekenweek festiviteiten zijn die georganiseerd werden. (op de meeste daarvan waren wij immers de hoofdact). En ik genoot daar met volle teugen van. Want behalve dat ik van toneelspelen hield, hield ik ook van lezen. 

Vanaf dat moment bleef de kinderboekenweek altijd een beetje speciaal, en dat gevoel ging bijna als vanzelf over in de "echte" boekenweek. Een feestje, waar ik altijd wel even bij stil sta. Soms door mee te doen aan schrijfwedstrijden in het thema van de boekenweek, soms door naar een lezersfeest te gaan, andere keren alleen maar door een boek te kopen van 12,50 zodat ik dat boekenweekgeschenk krijg en ik er met andere lezers over kan praten. Een mogelijkheid om mezelf open te stellen voor auteurs die ik nog niet zo goed ken. Een gevoel van verbroedering. Ja, ik heb wel iets met die boekenweek!
 

1 opmerking: